Wizyta u notariusza zawsze wiąże się z oficjalnym powodem. Zwykle potrzebujemy dokumentów, które sporządza lub poświadcza prawnik, posiadający uprawnienia notariusza. Planując wizytę u notariusza, warto zorientować się, jakiego rodzaju dokumenty musimy ze sobą zabrać, żeby szybko i sprawnie załatwić daną sprawę. Może się zdarzyć, że brak ważnego dokumentu przesunie całą sprawę w czasie. Dlatego właśnie do wizyty w kancelarii notarialnej warto się odpowiednio przygotować.
Najważniejsze dokumenty, jakie trzeba mieć przy sobie przy okazji każdej wizyty u notariusza, to dowody pozwalające potwierdzić tożsamość osób, które występują o wydanie im dokumentów notarialnych. Zwykle chodzi tutaj o dowód osobisty. Jeżeli w danym postępowaniu bierze udział więcej osób, wszyscy muszą posiadać aktualne dowody tożsamości. Warto także przygotować numery NIP, KRS oraz REGON w sytuacji, gdy któraś ze stron prowadzi działalność gospodarczą.
Dokumenty związane ze sprawą
Przed udaniem się do kancelarii prawnej powinniśmy sprawdzić, jakich dokumentów będziemy potrzebować. Wszystko zależy od sprawy, którą chcemy u notariusza załatwić. Najprościej jest oczywiście zadzwonić i umówić się na wizytę. Notariusz ma wówczas czas na przygotowanie się do rozmowy, a przy okazji może szczegółowo poinformować, jakie dokumenty będą potrzebne.
W przypadku, gdy w grę wchodzą nieruchomości lub działki, z reguły potrzebne są potwierdzone informacje, dotyczące prawa własności. Może to być, na przykład wpis aktu notarialnego lub sądowe poświadczenie dziedziczenia. Inne popularne dokumenty notarialne, takie jak testament, intercyza, czy różnego rodzaju pełnomocnictwa są z reguły sporządzone w oparciu o akta osób, których dotyczą. Może to zatem być – zależnie od sytuacji – akt zgonu, akt małżeństwa lub akt urodzenia. W niektórych przypadkach mogą być również potrzebne stosowne zaświadczenia z Urzędu Skarbowego. Warto wcześniej dowiedzieć się, które z nich należy ze sobą zabrać, ponieważ urzędy nie zawsze wydają takie dokumenty od ręki.